De geweldige keuze voor het kiezen van een elektrische dikke fiets

Een elektrische fatbike is een type fiets met dikke banden. Het voorvoegsel elektrisch betekent dat de fatbike een milieuvriendelijke elektrische accu-aangedreven motor heeft. De fatbike is speciaal uitgevonden voor de bewoners van de landelijke outback, die zich vaak moeten verplaatsen over onverharde wegen, bossen, velden en ruig terrein. Natuurlijk zijn er mountainbikes waar je brede banden op kunt zetten en kunt rijden. Maar met een elektromotor zal het rijden op ruw terrein en sneeuw met modder sneller en comfortabeler zijn dan op gespierde tractie.

Het is eigenlijk een terrein voertuig – hij kan op modder, sneeuw, zand, gras en op gewoon asfalt rijden. Het verschil is dat bij offroad-banden de druk in de banden wordt verlaagd tot 1,5 atm, en bij het rijden op asfalt tot 3,5 atm. En als je alleen in het warme seizoen op een gewone elektrische fiets kunt rijden, dan zal de dikke fiets van de elektrische fiets perfect langs winterse wegen gaan.

De banden van zo’n fiets zijn dik en breed – van 3,5 tot 4,8 inch, waardoor hij een goede grip en stabiliteit heeft. Zelfs een driewielige fiets werd uitgevonden zodat hij naast de berijder ook lasten kon vervoeren.

De fatbike is niet bang voor een tocht onder de regen of sneeuwstorm. Het frame en het stuur moeten van staal zijn, bestand zijn tegen hoge belastingen op de weg en het gewicht van de berijder. Alle details moeten stevig worden vastgelegd – de veiligheid van de reis hangt hier rechtstreeks van af.

De belangrijkste kenmerken van een fatbike waar u op moet letten:

-Motor

-Batterij vermogen

-Aandrijfeenheid

– Omgaan met functies.

Elektromotoren zijn gear en gearless. Het eerste type wordt gebruikt op low-power modellen van fatbikes tot een maximum van 350 W, en het tweede is geschikt voor krachtige elektrische fietsen van 500-750 W. De gearless motor heeft een enorme werkkracht.

Op de fiets hebben ze Li-ion- en LiFePO4-batterijen geplaatst. Ze worden op het frame of de kofferbak gemonteerd. Het gemiddelde vermogen is 1000 W.

Schijfremmen met mechanische en hydraulische aandrijving. Er zijn modellen met achterwielaandrijving – met één motorwiel en vierwielaandrijving – met twee van dergelijke wielen. Elektrische wielen zijn versnelling en zonder versnelling. Voorwielaandrijving – voor ritten door de stad, achterwielaandrijving voor kleine offroad-omstandigheden, vierwielaandrijving, inclusief driewielige fatbikes – voor alle wegen en omstandigheden.

Het eerste type dikke fiets heeft een laag vermogen en een laag gewicht. Het is gemakkelijk om met zo’n elektromotor een helling op te rijden, omdat er geen weerstand zal zijn bij het rijden met de motor uit. Maar de snelheid in een rechte lijn zal laag zijn – maximaal 30 km / u. Herstel is niet mogelijk. De versie met vierwielaandrijving is krachtiger, zwaarder en duurder (dus afbetaling is een optie), maar het zal mogelijk zijn om te accelereren tot 100 km / u. Er zal weerstand zijn als het elektrische wiel wordt losgekoppeld, maar met een batterijherstel.

De snelheid wordt geregeld door het display van de boordcomputer op het stuur.

Fatbike-voordelen

-Manoeuvreerbaarheid en goede grip

– Rijdt soepel op elk terrein

-Gemakkelijke bediening – niet slechter dan op een gewone fiets

-Hoge snelheid – tot 100 km / u voor de krachtigste fatbikes

-Batterij oplaadtijd – 6 uur;

-Als de accu leeg raakt, kun je erop blijven rijden als een gewone fiets

Thuis sporten in corona tijden

Thuis sporten

Thuis sporten, ik denk dat we dit allemaal wel eens doen! Misschien heb je geen zin om naar de gym te rijden of heb je even geen zin in het socializen. Er zijn genoeg redenen om even lekker thuis te willen sporten! Maar wat als je geen andere keuze hebt en thuis sporten de enige optie is?

Corona en sport

Tijdens de pandemie zijn de sportscholen helaas gesloten. Dit zou jou niet mogen weerhouden van het sporten en het in beweging blijven! Er zijn heel veel manieren om toch nog lekker te blijven bewegen op een gezonde en vooral ook leuke manier, tijdens deze corona periode! Zo worden er in dit artikel een aantal mogelijkheden benoemd.

Train tips

Om te beginnen zijn er heel veel webshops waar je leuke en handige train producten kunt bestellen. Hier heeft misschien niet iedereen het geld voor. Daarom heb ik wat free train tips voor je! Één van de belangrijkste tips is het comfortabel aankleden zodat je je in ieder geval op je gemak voelt. Voor de vrouwen is een goede sport bh kopen zeer van belang. Zonder lekker zittende kleding kun je natuurlijk niet los gaan en alles uit je training halen. Ook zijn er aanzienlijk veel winkels met fijne fitnesskleding voor mannen. Als je deze stap hebt voltooid ben je al verder dan je denkt! Het volgende wat nu nog van belang is, is het vinden van een locatie waar jij je op je gemak voelt! Dit kan thuis op de zolder zijn, maar ook buiten op het sportveldje!

Misschien heb jij wel een personal trainer (die natuurlijk anderhalve meter afstand houdt) of een eigen vast train schema! Dit kun je gebruiken tijdens het trainen. Zijn dit niet jouw opties? Dan staat het internet vol met train filmpjes en plaatjes die je bij jou doel kunnen helpen! Ook bestaan er hele handige apps die jij dagelijks kunt gebruiken. Wel is het belangrijk dat je bij het gebruiken van een app, duidelijk jouw trainingsdoel aangeeft. Zo is afvallen heel wat anders dan graag fit en gezond willen blijven!

Nieuwe start

Door de pandemie kan het best zijn dat je misschien wat afgeleid bent of je focus wat bent verloren. Dit is helemaal niet erg! Soms moet je even een nieuwe start maken en weer beginnen vanaf het begin. Wees niet te streng voor jezelf!

Fit blijven tijdens je zwangerschap: hoe doe je dat?

In dit artikel delen we een aantal dingen waar op kunt letten om gezond en vitaal te blijven gedurende je zwangerschap.

Probeer voldoende te bewegen

Om gezond en vitaal te blijven tijdens je zwangerschap is het belangrijk dat je voldoende beweegt. We weten dat het soms lastig is om van die bank af te komen, maar het is ècht het beste om te doen! Er zijn een aantal sporten die je tijdens je zwangerschap gewoon kunt blijven doen, zoals zwemmen of fietsen. Ook kun je de veel oefeningen in de sportschool blijven doen, maar let erop dat je je lichaam en je buik niet te zwaar belast. Zorg er tijdens, en na het sporten altijd voor dat je voldoende water drinkt.

De makkelijkere manier om voldoende te bewegen is wandelen, hier hoef je alleen maar voor de deur uit te gaan. Een half uurtje wandelen per dag houdt je lichaam en spieren soepel, zodat jij fit de bevalling ingaat.

Eet gezond en voldoende

Een van de veel voorkomende zwangerschapsklachten is de zwangerschapscraving. Als je zwanger bent kun je ineens enorme trek krijgen naar bepaald soort eten. Dit eten is vaak ongezond. Natuurlijk mag je toegeven aan deze zwangerschapscravings, maar probeer daarnaast ook voldoende gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen.

Kies bijvoorbeeld voor groene bladgroentes zoals spinazie, vol met vitamines, ijzer en calcium of een handje ongezouten noten per dag vol met goede vetten en vitamines. Nuttig daarnaast voldoende zuivel om je calciuminname op peil te houden. Erg goed voor jou en je kindje.

Heb je veel last van misselijkheid, waardoor het soms lastig is om voedingsstoffen binnen te krijgen? Probeer dan op meerdere momenten op de dag kleine porties te eten.

Tot slot is het belangrijk om gedurende je zwangerschap goed en voldoende blijft eten! Ga vooral niet minder eten omdat je het idee hebt ongezond bezig te zijn. Als je zwanger bent heb je voldoende voedingsstoffen nodig, niet alleen voor jezelf maar ook voor het groeiende kindje in je buik.

Be kind to yourself

Het is logisch dat je lichaam door een zwangerschap veranderingen doormaakt. Probeer voldoende te bewegen en de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen zodat je gezond en vitaal blijft, maar wees ook niet te streng voor je jezelf en voor je lichaam. Luister goed naar je lichaam en pak voldoende rust als je dit nodig hebt.

Fysiotherapie in Utrecht helpt je snel van klachten af

Heb je te fanatiek gesport, een verkeerde beweging gemaakt of je nek verdraaid? Blijf dan niet te lang doorlopen met je klachten, maar laat je behandelen door Fysiotherapie in Utrecht. Allereerst brengen we de klachten in kaart en gaan we op zoek naar de oorzaak. Hier stemmen we ons behandelplan op af, helemaal op maat. We nemen je vooraf mee in de te nemen stappen, zodat je precies weet waar je aan toe bent. Bij Fysiotherapie in Utrecht word je niet alleen behandeld, maar krijg je ook informatie over pijn, blessures en je lichaam. Op basis daarvan leren we je zo optimaal mogelijk te bewegen en te trainen. Dit vergroot de kans dat je ook in de toekomst klachtenvrij blijft. We hanteren specifieke behandeltechnieken die je herstel verder zullen bevorderen. Zo kun jij snel en pijnvrij weer optimaal functioneren.  

Fysiotherapie in Utrecht voor sport en beweging 

We bieden in onze praktijk zowel fysiotherapie alsook personal training. Hierdoor hebben we specifieke kennis opgedaan over de behandeling van sportblessures. Als je klachten hebt die orthopedisch zijn of voortkomen uit (verkeerde) beweging, dan kun je terecht bij Fysiotherapie in Utrecht. We focussen hierbij altijd vooral op het revalidatieproces. Dit start bij het zetten van de eerste stappen na een zware kwetsuur na bijvoorbeeld een operatie aan je kruisband. We revalideren en behandelen net zolang, totdat jij weer pijn- en klachtenvrij kunt sporten. De specifieke aandacht gaat hierbij uit naar je atletische mogelijkheden, lichaamsbeweging en -technieken. We adviseren en controleren gedurende het gehele traject, zodat we een optimaal herstel en resultaat bewerkstelligen. In het beste geval lever je na het herstelproces zelfs nog betere sportprestaties dan voorheen.  

Herstel na een operatie  

Het kan zijn dat je zwaar geblesseerd bent geraakt tijdens het sporten. We hebben bijvoorbeeld al veel voetballers zien langskomen met gescheurde kruisbanden of botbreuken. Dit zijn vaak vervelende, pijnlijke en langdurige blessures en ze vergen specifieke behandelmethoden. Fysiotherapie in Utrecht kan je helpen met een optimaal herstel na een operatie aan deze blessures. Ons revalidatieprogramma heeft mede als doel om fitter en sterker dan ooit terug te keren. We zorgen er samen voor dat jij je sport weer volledig en klachtenvrij kunt uitoefenen. Met onze specifieke aanpak, zorgen we ook voor dat je plezier hebt in de weg terug naar je sportieve ambities. 

Personal Training

Ook voor een personal trainingsprogramma kun je terecht bij Fysiotherapie in Utrecht. We bieden de meest moderne krachttraining en conditietraining aan. Daarbij geven we je een persoonlijk en gericht voedingsadvies. We leren je alles over gezonde en functionele voeding, die je naadloos kunt inbouwen in je dagelijkse voedingspatroon. Juiste voedingspatroon laat je je fit voelen en helpt met afvallen. We stemmen ons programma helemaal af op jouw wensen en verwachtingen. Bij ons voel je je comfortabel en gemotiveerd om je sportieve doelen te bereiken! Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van Fysiotherapie in Utrecht en wil je je weer fit en vitaal voelen? Neem dan vandaag nog contact met ons op of kom langs voor een kennismaking.

home gym

Met deze items creeer je je eigen home gym

Wil je fit worden maar heb je geen tijd of zin om naar de sportschool te gaan? Creëer dan thuis je eigen home gym. Zo werk je vanuit een comfortabele setting aan je gezondheid en is de drempel lager om te beginnen aan je workout. Het is dan wel belangrijk om de juiste sport tools aan te schaffen voordat je aan de slag gaat. Hieronder lees je welke spullen je nodig hebt voor je home gym sessie. 

Waterfles
Voldoende water drinken is essentieel tijdens een work-out. Je verliest behoorlijk wat vocht en het risico dat je uitdroogt wil je natuurlijk niet nemen. Daarom is het handig om een goede waterfles aan te schaffen. Kies bijvoorbeeld voor een waterfles met een bluetooth speaker, een waterfles in de vorm van een dumbell of een waterfles met een fruitinfuser. Zo maak je dat sportieve uurtje nog leuker. 

Draadloze oordopjes
Tijdens het sporten wil je je handen vrij hebben en tegelijkertijd muziek luisteren. Dan is het erg onhandig wanneer je constant je telefoon moet oppakken om een liedje over te slaan of om het volume aan te passen. Daarom zijn draadloze oordopjes de perfecte uitkomst. Die kun je namelijk bedienen door op de knopjes van het oortje zelf te drukken. Zo heb je én je handen vrij én je favoriete work-out tunes bij de hand. 

Zweetbandjes en handdoeken. 

Doe je een flinke krachttraining? Dan zul je ongetwijfeld veel vocht verliezen. Nu is het voordeel van thuis sporten dat je meteen onder de douche kan springen, maar tijdens het sporten wil je je zweetdruppels ook kwijt kunnen. Zorg er daarom voor dat je altijd een handdoek bij de hand hebt. Je kan ook handdoeken laten bedrukken met een logo! Wil je je handen vrij houden? Kies dan voor een zweetbandje. 

Fitness set 

Wil je beginnen met sporten maar weet je niet zo goed wat je precies in huis moet halen? Dan kan het handig zijn om een fitness set aan te schaffen. Zo’n set bestaat bijvoorbeeld uit een springtouw, handgrepen, enkelgewichten en een matje. Zo heb je alle attributen in huis voor een succesvolle work-out. 

Yogamat

Een zachte ondergrond is belangrijk tijdens een yoga sessie. Want wanneer je in een plankhouding of een neerwaartse hond houding zit, kun je een zacht yogamatje zeker waarderen. Zorg er bovendien voor dat je yogamat een fijne dikte heeft. Wanneer je last van je knieën hebt, kun je bijvoorbeeld kiezen voor een dikke mat. Let daarnaast ook goed op de grip van de mat. Je wil tenslotte niet wegglijden wanneer je bezig bent.

krachtoefeningen thuis

De beste tips om krachttraining thuis goed uit te voeren

Plotseling zijn de sportscholen dicht en moet je je krachttraining thuis doen. We zagen de cijfers de verkeerde kant opgaan, maar toch kwam deze beslissing voor velen onverwacht. Gelukkig is thuis trainen goed te doen zolang je maar met een aantal zaken rekening houdt. Hieronder lees je hoe je je kunt aanpassen aan de nieuwe situatie en hoe je ook thuis een goede krachttraining kunt doen.

Krachttraining voor beginners: 6 tips voor thuis

  1. Een warming-up doen is wat lastiger op het moment, maar je kunt bijvoorbeeld joggen op de plaats of een goedkope hometrainer kopen om thuis lekker op te fietsen.
  2. De vuistregels van krachttraining voor beginners gelden thuis nog steeds: train al je spieren (bovenlichaam, onderlichaam én buik), train minimaal 2 keer in de week en volg een schema met oefeningen.
  3. Voor de mensen die krachttraining met machines deden in de sportschool: het is ‘t makkelijkst om te switchen naar trainen met dumbbells. Trainen met vrije gewichten vraagt meer van je spieren en is even wennen, dus begin vooral licht.
  4. Bij het trainen thuis zal je waarschijnlijk merken dat je minder ruimte om je heen hebt. Het plafond is ongetwijfeld lager dus je moet oppassen voor lampen en ramen, glazen en meubels werken ook niet mee. Om je eigendommen (en jezelf!) niet te beschadigen is het daarom meestal beter om oefeningen zittend of liggend te doen.
  5. Dit is hét moment om nieuwe oefeningen uit te proberen, want niemand wacht meer ongeduldig tot je klaar bent en openingstijden zijn er niet. Leef je uit!
  6. Rustig aan: let op je ademhaling tijdens elke krachtoefening, beweeg gecontroleerd en overdrijf niet met de intensiteit van je workout. Zoals ze in Amerika zeggen: “slow but steady wins the race”, oftewel een race win je langzaam maar zeker en niet in één keer.

Krachttraining thuis doen: pas op voor deze fouten

  1. Thuis is het op de één of andere manier makkelijker om te verslappen: je kijkt liever nog wat Netflix, je ritme is anders waardoor je opeens tijd tekort komt voor een krachttraining, etc. Probeer daarom een “gym buddy op afstand” te vinden: iemand om je resultaten naar te appen en tips mee uit te wisselen.
  2. Dwing jezelf niet om precies zo te trainen als je voor corona deed, want dat kan heel frustrerend werken. Dit is juist een mooi moment om een andere aanpak te proberen. Heb je bijvoorbeeld weleens ‘s ochtends vroeg getraind in plaats van ‘s avonds (of andersom)?
  3. Soms bereik je een plateau met een bepaalde spiergroep en boek je geen vooruitgang meer. De oplossing is lang niet altijd meer doen met die spiergroep. Je rug en borst, bijvoorbeeld, worden beperkt door de kracht in je armen. Wil je meer halen uit je rugspieren en borstspieren, dan is je armen trainen thuis in dat geval beter.
  4. Thuis krachttraining doen betekent helaas ook dat je jezelf een oefening verkeerd kunt aanleren. Niemand ziet het en je hebt het zelf niet door en dat is een probleem natuurlijk. Het is daarom goed om YouTube erbij te pakken en te zien hoe anderen een bepaalde beweging maken.

Succes met het trainen thuis!

oefeningen thuis

Welke oefening je zelf thuis uitermate goed kunt toepassen

Het is natuurlijk niet allemaal zo geweldig met de corona crisis en de sportscholen samen, reserveringen zitten gauw vol en je kunt niet altijd overal bij. Dan is het een optie om thuis ook een gedeelte te doen en dat klinkt moeilijker dan dat is het, want waarschijnlijk komen er nu dingen bij je op zoals ‘maar ik heb geen dumbells’ of ‘Dit is toch niet te vergelijken met een sportschool’. Toch gaan we je uitleggen hoe je dit toch boven je eigen verwachtingen kan doen! We gaan het opdelen in verschillende spiergroepen om het overzichtelijk te houden.

Borstspieren

Iedereen die fitness doet wil goed zijn borstpieren trainen, om dit thuis te doen zijn er verschillende opties en we gaan de beste voor je uitleggen. Om te beginnen de push up, deze stimuleert perfect de borst. Door een druk beweging omhoog te maken spant de hele borst zich aan, deze kun je ook met je voeten op een verhoging doen om de bovenkant van de borst extra te stimuleren. Een bekende borst oefening is de chest press, door in een liggende positie gewichten omhoog te drukken is dit een zware stimulans voor de borst. Als je dumbells of een barbell met gewichten in huis hebt is het goed om het daarmee te doen, als je hier niet over beschikt hebben we een andere optie. Vul bijvoorbeeld een tas met boeken of flessen water, druk deze op het midden van je borst omhoog om dezelfde stimulans te krijgen.

Biceps en triceps

De armen trainen, het ziet er niet alleen goed uit maar ondersteunt ook andere spiergroepen tijdens het trainen. Voor de biceps is de bicep curl het best. Hier is een setje dumbells het makkelijkst voor maar mocht je daar niet over beschikken dan gaan we weer zelf gewichten maken. Een tas met flessen water zal goed werken maar wat we hier aanraden is echter om een setje weerstandsbanden te kopen, die zijn vele malen goedkoper dan dumbells en zijn meestal in 4 of 5 verschillende gewichten die ook te combineren zijn. Dan wordt de bicep curl ook met de juiste houding uitgevoerd. Voor de tricep geldt hetzelfde, we raden een weerstandsbanden set aan om oefeningen zoals tricep extensions uit te kunnen voeren. 

Wedden op de Serie A

Van de vier traditionele topcompetities, Engeland, Spanje, Duitsland en Italië, is de Italiaanse Serie A misschien wel de meest ondergewaardeerde. Natuurlijk kent iedereen Juventus, weet men hoe Napoli de laatste jaren weer op de kaart staat en zijn Inter Milaan en AC Milan nog steeds zeer berucht (al was het alleen maar om hun historie). Maar wat weet men nog meer over de Italiaanse topcompetitie? Misschien niet zo heel veel. Wil jij wedden op de Serie A, dan betekent dit dat jij een fijnproever bent. Iemand die deze prachtige competitie op waarde weet te schatten.

De Serie A ademt voetbal

In Engeland vindt men prachtige stadions, in Spanje gaat het er hartstochtelijk aan toe, maar toch kan qua sfeer en fanatisme weinig tippen aan Italië. Italianen zijn echt voetbalgek. De beruchte derby tussen Internazionale en AC Milan is misschien wel de beruchtste rivalenstrijd in het Europese voetbal.

Alles aan de Serie A ademt voetbal. Italië mag dan wel eens de naam hebben verdedigend  voetbal te prefereren; wie anno nu naar de topcompetitie kijkt, ziet wat anders. Het Italiaanse voetbal is geslepen. Het draait om discipline. Italianen weten dat een goede aanval begint bij verdedigen. Logisch dus dat een jonge wereldverdediger als De Ligt voor Juventus heeft gekozen. Niet voor niets denkt men bij fantastische verdedigers uit het verleden direct aan Italië. Cannavaro, Nesta, Maldini, Materazzi…. Maar wat te denken van magistrale middenvelders als Pirlo? En ook de buitenlanders die hier speelden, waren van absoluut topniveau. Van Maradona die de held van Napels werd, tot de stilistische Nedved of geweldenaar Ibrahimovic die er maar geen genoeg van krijgt?

Wedden via Weddenopvoetbal.nl

Wil jij veilig kunnen wedden op de serie A? Kijk dan op Weddenopvoetbal.nl. Hier vind je niet alleen de beste wed websites, maar kun je ook het belangrijkste internationale voetbalnieuws lezen. 

bezoek site

thuis sporten

Voordelig sporten: 3 handige tips

Als je weinig geld hebt kan het lastig zijn om een geschikte sport te vinden. De meeste sporten zijn behoorlijk duur voor mensen met een lager inkomen. Hierbij een aantal tips om op een voordelige manier toch te kunnen sporten.

Gratis sporten

Er zijn een heleboel bekende fitness trainers die een eigen trainingsmethode hebben ontwikkelt. Het is daardoor dus goed mogelijk om thuis te sporten zonder dat dit geld kost. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je gewichten nodig hebt. Die zul je dan wel moeten kopen. Gelukkig zijn er online een hoop websites waar je voor een zacht prijsje gewichten kunt kopen. Daarnaast kun je ook buiten gaan hardlopen. Het enige wat je nodig hebt is een paar hardloopschoenen en sportkleding.

Aanbiedingen

Het kan heel voordelig zijn om te wachten met sportkleding en dergelijke kopen. Rond bepaalde periodes in het jaar zijn er altijd aanbiedingen. Is het bijvoorbeeld bijna black friday dan is het niet verstandig om alvast spullen te gaan kopen. Bij veel winkels krijg je op black friday cashback. Dit houdt in dat je onder voorwaarden een deel van je geld terugkrijgt. Vaak krijg je daarbij korting op een volgende aankoop. Dit is natuurlijk ook een trucje om je terug te halen naar de winkel, maar toch kan het heel voordelig zijn om er gebruik van te maken.

Laat de auto vaker staan

Als je vaker lopend of met de fiets naar je werk gaat, train je onder dat je onderweg bent naar werk. Hierdoor bespaar je kosten terwijl je zelf aan het sporten bent. Het is ook nog eens beter voor het milieu om vaker de fiets te pakken. Voor sommige mensen is het natuurlijk niet mogelijk om op de fiets naar hun werk te komen. Die mensen kunnen kijken of het openbaar vervoer wel een mogelijkheid is.

Zo werkt de zorgverzekering in Nederland

Je betaalt iedere maand braaf je zorgpremie zodat je gebruik kunt maken van de zorg die je nodig hebt. Maar hoe werken de zorgverzekeringen precies in Nederland? Of je nu al jaren een zorgverzekering betaalt of juist voor het eerst gaat kijken naar het afsluiten van een goede zorgverzekering 2021: het is altijd goed om te weten wat de zorgverzekering precies inhoudt. Zo weet je waarvoor je betaalt.

Wanneer je woont of werkt in Nederland ben je verplicht om een basisverzekering af te sluiten. De overheid bepaalt de inhoud van het basispakket: het gaat meestal om noodzakelijke zorg waar iedereen in Nederland recht op heeft. Daarnaast zijn er ook nog aanvullende verzekeringen: het verschilt per zorgverzekeraar wat daar in zit en hoeveel je hier als verzekerde voor betaalt.

De basisverzekering dekking

De basisverzekering dekt onder andere de standaardzorg. Denk hierbij aan huisarts, apotheek of een bezoek aan het ziekenhuis. Het is vastgesteld door de overheid dat het basispakket voor iedereen gelijk is. Bij de meeste zorg uit het basispakket betaal je eigen risico. Wanneer je bijvoorbeeld medicijnen krijgt betaal je hiervan een gedeelte of alles zelf uit je eigen risico. Als het eigen risico ‘op is gemaakt’, wordt alles verzekerd.

Het minimale bedrag voor eigen risico ligt op €385. Maar je kunt er ook voor kiezen om voor een hoger eigen risico te gaan, bijvoorbeeld als je zeker weet weinig of geen zorg nodig te hebben. Een hoger eigen risico betekent dat je maandelijkse premie lager is.

De aanvullende verzekering

Je kunt naast de verplichte basisverzekering ook kiezen voor een aanvullende verzekering. Het gaat hierbij om zaken die niet noodzakelijk zijn voor iedereen en dus ook niet verplicht. Onder een aanvullende verzekering vallen bijvoorbeeld extra uitgebreide dekking voor de tandarts of bezoeken aan de fysiotherapeut. Afhankelijk van je zorgwens kun je aanvullende dekkingen toevoegen aan je basispakket. De zorgverzekeraar bepaalt hier de kosten van.

Je betaalt in ieder geval maandelijks de kosten voor je basisverzekering: wat de inhoud van de basisverzekering is en hoeveel je daarvoor betaalt, kan jaarlijks veranderen. Het is dan ook goed om dit in de gaten te houden, zodat je wellicht kan wisselen van zorgaanbieder.


Post navigation