sporten vrouwen

Waarom vrouwen aan krachttraining moeten doen

Krachttraining is iets voor mannen, toch? Nee, niks is minder waar. Krachttraining is juist hartstikke goed voor iedereen, man of vrouw. Sommige vrouwen zijn bang dat ze door krachttraining enorme spieren krijgen, maar hier hoef je je niet zoveel zorgen om te maken. Krachttraining bied je namelijk veel voordelen. Je zult namelijk niet alleen sterkere spieren krijgen, maar ook zul je je beter gaan voelen.

Je wordt sterker

Als je aan krachttraining doet, zullen je spieren gaan groeien en sterker worden. Je zult lichaamsgewicht gaan omzetten in spierweefsel en zul je dus sterker worden. Zonder krachttraining voor vrouwen zullen de spieren afnemen in kracht en kleiner worden naarmate we ouder worden.

Oo zul je een strakker lichaam krijgen als je regelmatig aan krachttraining doet. Zodra je meer spiermassa opbouwt, zullen je spieren groter worden en dus beter zichtbaar zijn. Dit resulteert in meer vorm en contour.

Zelfvertrouwen

Je zult niet alleen sterker en strakker worden als je aan krachttraining doet, je zult ook merken dat je meer zelfvertrouwen krijgt. Als je verandering ziet in je lichaam kan dit je een goed gevoel geven, je gaat lekkerder in je vel zitten. Ook zul je gaan merken dat je meer energie hebt. Tijdens het sporten komt er namelijk een stofje genaamd endorfine vrij. Door dit stofje krijg je meer energie en ben je minder snel moe. Naast endorfine komen er ook nog andere stoffen vrij die ervoor zorgen dat je je gelukkig voelt.

Leuke oefeningen

Bij krachttraining denk je vaak gelijk aan gespierde mannen die met gewichten in de weer zijn. Maar wist je dat je bij krachttraining heel veel leuke oefeningen kunt doen? Je kent vast squats wel. Hiermee train je je billen, maar ook je hamstrings. Er zijn ook veel krachtoefeningen voor vrouwen die je makkelijk thuis kunt doen. Schaf bijvoorbeeld twee dumbbells aan of koop een aantal gewichten. Met deze attributen kun je veel verschillende krachtoefeningen doen.

Pak toch de fiets!

Als je geen tijd of zin hebt om nog naar de sportschool te gaan na je werk, dan sport je toch lekker naar je werk! Je verbrand op de fiets ongeveer 5 calorieën per minuut. Als dat geen motivatie is… In deze blog ga ik je ervan proberen te overtuigen om vaker de fiets te pakken.

Goed voor het milieu

Het is natuurlijk geen geheim dat fietsen beter voor het milieu is dan de auto pakken. Een auto stoot bijvoorbeeld 217 gram Co2 per kilometer uit, terwijl een fiets helemaal niks uitstoot! Dit lijkt me al een mooie motivatie om de fiets te pakken. Ook wel zo aardig voor je kleinkinderen. Kunnen zij tenminste nog in de zee zwemmen later.

Lekker goedkoop

Een auto rijden is zeker niet goedkoop. Je hoeft niemand te vertellen dat benzine een enorme kostenpost is. Als je af en toe de auto laat staan om vervolgens de fiets te pakken, bespaar je heel wat kosten op alleen al benzine. In zekere zin bespaar je ook op je zorgkosten, want iemand die dagelijks fietst, bouwt een grotere weerstand op! Scheelt ook weer wat ziekteverzuim, daar zal vooral je baas blij mee zijn.

Veel makkelijker

Verder is een fiets natuurlijk ook gewoon veel makkelijker. Je kan hem vaak gewoon recht voor de deur neerzetten, je hebt geen last van files en je hoeft niet moeilijk te doen met parkeren. Om je fiets thuis makkelijk en snel te kunnen meenemen in plaats van eerst nog een heleboel andere fietsen opzij te moeten schuiven uit de schuur, kun je zelfs een ophangbeugel van Stasdock nemen! Deze hang je op aan de muur en vervolgens kun je er makkelijk je fiets aan ophangen. Ideaal bij ruimtegebrek.

 

tens-apparaat

Al je vragen over het TENS apparaat beantwoord

Er zijn diverse manieren om (chronische) pijn te bestrijden en verlichten, elk met hun eigen voor- en nadelen. Tegenwoordig is het TENS apparaat aan dit rijtje toegevoegd. Het apparaat verlicht pijn op een gemakkelijke manier. Echter roept iedere methode vragen op. Wij leggen je uit hoe het apparaat werkt en wat je ervan kunt verwachten.

Het TENS apparaat beïnvloedt de doorgifte van pijnprikkels

TENS staat voor ‘Transcutane Elektrische Neuro-Stimulatie’ en berust op de Gate Controle Theory van Melzack en Wall. Volgens deze theorie kan de doorgifte van pijnprikkels worden beïnvloed. Pijnprikkels worden alleen door de hersenen toegelaten als deze sterk genoeg zijn. Bij TENS wordt gebruik gemaakt van elektrische pulsen die als prikkels fungeren. Deze maken dat de pijnprikkels worden ‘gedoofd’ en niet naar de hersenen worden doorgegeven. TENS verlicht pijn zonder medicijnen te slikken.

Verlicht pijn, maar neemt het niet weg

Het TENS apparaat verlicht pijn. In het lichaam zijn de dunne zenuwen, wanneer deze geprikkeld worden, verantwoordelijk voor het doorgeven van de pijnprikkels aan de hersenen. Met TENS worden gelijktijdig de dikke zenuwen gestimuleerd en de pijnprikkels geblokkeerd. Het TENS apparaat verlicht pijn, maar neemt het niet weg.

Eenvoudig in gebruik en gemakkelijk mee te nemen

Het TENS apparaat is heel eenvoudig in gebruik. Het bestaat uit een kastje ter grootte van een grote stopwatch en elektroden die met behulp van pads aan het lichaam worden geplakt. Met behulp van het kastje wordt het apparaat bediend. Door het kleine formaat is het apparaat handzaam en overal te gebruiken, zowel thuis als ergens anders. Daarnaast kan hierdoor heel gericht een pijnlijk gedeelte van het lichaam worden behandeld. Het verlicht pijn waar en wanneer je wilt.

TENS verlicht pijn op basis van frequenties

Bij het TENS apparaat kan de frequentie, het aantal elektrische impulsen per seconde, door de patiënt zelf worden ingesteld. Bij een hoge frequentie worden de pijnsignalen naar de hersenen geblokkeerd. Bij een lage frequentie komen er juist natuurlijke stoffen vrij die pijn onderdrukken, zoals bijvoorbeeld endorfine. Afhankelijk van de hoeveelheid pijn kan het TENS apparaat worden ingesteld. Het verlicht pijn in de mate die jij wilt.

Voor diverse soorten pijn te gebruiken

Het TENS apparaat kan voor allerhande situaties worden gebruikt: van chronische pijn en spierpijn tot pijn na een operatie en bij een bevalling. In het laatste geval moet met het gebruik van het TENS apparaat worden ingestemd door een arts. Ook mensen met een pacemaker en patiënten met epilepsie moeten toestemming van een arts krijgen voordat het apparaat mag worden gebruikt. TENS verlicht pijn voor verschillende patiënten.

TENS is een uitkomst voor mensen met (chronische) pijn

Heb je het apparaat beter leren kennen? TENS verlicht pijn, waar en wanneer je maar wilt. Het is een prettige methode om in huis te hebben, en dankzij het kleine formaat handzaam. Het is te gebruiken waar en wanneer je wilt en voor diverse soorten pijn. Daarnaast is het niet-invasieve karakter een pre, net als het feit dat er vrijwel geen bijwerkingen aan het apparaat kleven. Voor mensen met (chronische) pijn is het apparaat een uitkomst. Welke pijn kan het apparaat bij jou verlichten?

Meer informatie kun je vinden op verlichtdepijn.nl

Tips om gezond af te vallen

Afvallen hoort bij de trends in de maanden na de jaarwisseling en voorafgaand aan de zomerperiode. Mensen willen met een strakke buik en gespierd bovenlijf naar het strand kunnen gaan op hun vakantiebestemming! Helaas blijkt het vaak een hele opdracht te zijn om gewicht te verliezen. Hoe zorg jij er momenteel voor dat je op gewicht blijft of zelfs gewicht verliest bij het sporten? In dit artikel geven we verschillende tips, die je bij dit proces kunnen helpen.

Tip: sport niet alleen, maar zoek een sportmaatje! Door samen te gaan sporten is het makkelijker om gemotiveerd te blijven. Daarbij kun je elkaar aanmoedigen om nog net een aantal herhalingen extra te doen. Ook blijf je gemotiveerd door je BMI te berekenen en bij te houden. Klik hier om een berekening te maken.

Thuis sporten is steeds populairder

Waar veel mensen naar de sportschool gaan om te sporten, kun je er ook voor kiezen om van je eigen huis een soort sportschool te maken. Bestel online een aantal gewichtjes en een matje om op te liggen. Zo kun je tal van verschillende basisoefeningen uitvoeren, waarmee je de algehele conditie van je lichaam verbetert. Ook de investering in een hometrainer kan hierbij de overweging waard zijn, mits je hier voldoende ruimte voor hebt. Deze investering verdien je terug, door niet maandelijks te hoeven betalen voor je abonnement bij de sportschool.

Zorg voor een gezond voedingspatroon

Afvallen is meer dan sporten alleen! Zorg er bijvoorbeeld ook voor dat je voldoende en gezond eet. Een gevarieerd voedingsschema is essentieel om alle bouwstoffen binnen te krijgen. Op internet vind je voorbeelden van dergelijke voedingsschema’s. Hiermee wordt het nog makkelijker om af te vallen! Neem in plaats van een ongezond tussendoortje een banaan of een bakje kwark. Kwark zorgt ervoor dat je extra eiwitten in je lichaam krijgt, die het herstel van spieren bevorderen. Op deze manier wordt onder meer spierpijn voorkomen.

Van top tot teen in style op het tennisveld verschijnen

Of je nou bij een beginners wedstrijd staat te kijken of bij de profs het staat toch beter wanneer ze leuke tenniskleding aan hebben. Voor dames een mooie rok met een bijpassende top en voor de heren een set van een broekje en een shirt. Naast dat het er goed uitziet moet het natuurlijk ook lekker zitten. Denk aan stretch en ventilerende kleding. Dit scheelt natuurlijk weer als je hard aan het sporten bent en de zon schijnt heerlijk boven de tennisbaan.

Tenniskleding voor dames

De dames dragen als tenniskleding vaak de welbekende broek rokjes. Het Sjeng Sport rokje zie je over de hele wereld terugkomen. Dit sportrokje zit heerlijk comfortabel met een binnenbroekje en een mooie subtiele split aan de voorzijde voor de ultieme bewegingsvrijheid. Dit is echt een topmodel voor de dames om eens flink los te gaan op het veld. Combineer het sportrokje met een leuke bijpassende top en je staat te stralen op het veld.

Tenniskleding voor heren

Voor de heren is de keuze in tenniskleding altijd wat breder doordat ze verschillende soorten broekjes aan kunnen. De een vindt het fijner als het wat strakker zit en de ander voelt zich fijner is een wat losser model. Let er wel op dat je een broekje past met stretch om je flexibel te houden op het veld.

Kleuren voor het voorjaar van 2019

Er zijn natuurlijk weer voorspellingen gedaan over de trends van aankomend jaar. De kleuren die zullen gaan overheersen dit jaar zijn rood en oranje. Veel felle tinten en op het roze na weinig pastel. Ook blauwe tinten zal je niet veel zien behalve prinsessen blauw. De bruine toffee kleur en het mosgroen zijn kleuren die ook niet zouden misstaan in de herfst en winter. Deze kleuren zou je nu dus nog kunnen scoren om helemaal up to date te zijn.

blessure sporten

Veel voorkomende blessures door sporten

Een gezonde levensstijl wordt steeds belangrijk in onze samenleving. Het letten op onze voeding en sporten is een veel besproken onderwerp. Tegenwoordig laten we al te graag op sociale media zien hoe gezond we wel niet leven. Instagram staat vol met foto’s van eten en sportende mensen. Een paar uur in de week sporten lijkt onschuldig maar wat veel mensen niet weten is dat sporten ook gevaarlijk kan zijn. Je loopt namelijk kans op verschillende blessures wanneer je te veel sport of wanneer je het niet opbouwt. In dit artikel worden een aantal van deze blessures besproken.

Achillespeesontsteking

De achillespees is de langste pees in ons lichaam. Wanneer je veel sport kan de pees gespannen raken wat tot pijn, irritatie en uiteindelijk tot een ontsteking kan leiden. De plek kan hierdoor opzwellen, rood en geïrriteerd worden. Vervolgens zal er littekenweefsel ontstaan wat er voor zorgt dat de pees minder flexibel zal zijn. De pees kan dan afscheuren. Op deze website lees je meer over een ontstoken achillespees.

Zweepslag

Wanneer je tijdens het sporten een te snelle beweging maakt, is het mogelijk dat er een scheur ontstaan in je spier. Dit wordt zweepslag genoemd. Een zweepslag kan in alle spieren voorkomen maar komt het meest voor in de kuitspier. De scheur betreft vaak 1 tot 3 centimeter.

Schouderblessure

Bij sommige sporten zoals volleybal, handbal en honkbal is de schouder een erg belangrijk element. Vaak wordt de ene arm (slag-arm) vaker gebruikt dan de ander. Veel bewegingen worden tijdens het spel regelmatig herhaald wat kan zorgen voor overbelasting van de schouder. Hierbij zijn de spieren en pezen overbelast wat een zwelling en pijn kan veroorzaken. In een ernstiger geval ontstaat er een ontsteking. Afhankelijk van de ernst van de blessure verdwijnt deze na 2 tot 6 weken.

Waarom je na het sporten de infrarood sauna moet gebruiken

Je kent het wel, je hebt een zware sportsessie gehad en je kunt dagenlang niet meer lopen van de spierpijn. Elke keer als je weer even stil hebt gezeten, kom je amper overeind en je hebt geen idee hoe je er ooit nog vanaf gaat komen. Gelukkig kom je er altijd wel na een paar dagen weer goed vanaf, maar je zou toch liever hebben dat er een soort gouden middeltje is die je er veel sneller vanaf helpt. Nou, dat is er. Heb je ooit wel eens van een infrarood sauna gehoord? Zo niet? We gaan je er in dit artikel alles over vertellen en dan vooral in combinatie met sporten.

Wat is een infrarood sauna?

Een infrarood sauna is een sauna die werkt op infrarood lichten. Als je erin stapt zie je dus enkel rode lichten. Je maakt meestal ongeveer tien minuten tot een kwartier gebruik van de sauna en het is in tegenstelling tot andere sauna’s veel minder warm. Je zult er bijvoorbeeld niet echt van gaan zweten. De rode lichten zijn infrarood stralingen en deze zorgen ervoor dat je spieren en gewrichten kunnen ontspannen. Klik hier voor nog veel meer informatie over de infrarood sauna.

De voordelen van een infrarood sauna

Sporten en de infrarood sauna zijn een hele goede combinatie. Dit komt omdat de straling wat doet met je spieren. Je spieren hebben tijdens het sporten hard gewerkt en zijn een beetje kapot gegaan. Je kunt een infrarood sauna sessie ook wel vergelijken met een hele goede cooling down. Als je een goede cooling down en stretch overslaat, zul je ook veel meer spierpijn de dag erna ervaren. Voor een optimaal resultaat kun je dus het beste eerst na het sporten een goede cooling down doen en dan vervolgens een kwartiertje infrarood sauna. En zeg maar vaarwel tegen de dagenlange spierpijn!

Binnen sporten? Ga toch eens buiten

Thuis sporten is natuurlijk wel heel erg makkelijk en voordelig. Geen maandelijkse abonnementskosten voor de sportschool en ieder moment van de dag kunnen bepalen wanneer te gaan sporten. Bij mooi weer adviseren we om lekker naar buiten te gaan. Er zijn zo veel mogelijkheden om in de bossen of op het veldje om de hoek even lekker te sporten. Zo is trailrunning een opkomende sport in Europa en de laatste tijd ook heel erg in Nederland.

Genieten van de frisse lucht

Door lekker naar buiten te gaan geniet je van de frisse lucht en kan je kiezen voor een mooi uitzicht. Ga lekker de bossen in of ga eens proberen te trailrunnen in de heuvels van Limburg of de Ardennen. Voor deze sport heb je wel goede trailrun schoenen nodig want je gewrichten en spieren krijgen het flink te verduren.

Bij deze sport gaat het om de uitdaging waarbij je een natuurlijke ondergrond trotseert en verschillende hoogtes overwint. Hierbij krijgen je spieren en gewrichten heel wat te verduren en zal je merken dat dit niet te vergelijken is met het hardlopen op een verharde weg. Jezelf ook eens uitdagen? Ga dan eens trailrunnen.

Zorg voor de juiste voorbereiding

Een fysieke voorbereiding is natuurlijk erg belangrijk. Naast een fysieke voorbereiding van je lichaam is het ook erg belangrijk dat je de uitrusting en nodige middelen goed voorbereid hebt. Zo is het erg belangrijk om je zwembad te voorzien van een goede PH waarde wanneer je baantjes wil gaan trekken. Of dat het zwembad is voorzien van de juiste chloortabletten. Ook je gewichten en apparaten dienen goed ingesteld te zijn zodat je lekker aan de slag kunt.

creatine

Creatine is een supplement dat door sporters wordt gebruikt maar wat doet het nu eigenlijk?

Wat doet creatine?

Tijdens het sporten gebruikt je lichaam energie. Om een spier te laten bewegen, heeft het lichaam een energiebron nodig, de stof ATP zorgt hiervoor. De hoeveelheid ATP in de spiercel is echter beperkt en moet op tijd worden aangevuld om een explosieve beweging vol te kunnen houden. Een gebrek hieraan verminderd de explosiviteit en kracht. Een lichaam kan ATP vrijmaken door creatinefosfaat af te breken. Als je lichaam over een grotere buffer van creatinefosfaat beschikt, zal je dus gemakkelijker en vaker een explosieve beweging uit kunnen voeren. Als je op een gegeven moment stopt met creatine neemt langzaam de hoeveelheid creatinefosfaat in de spieren af. Dit betekent dat je na een paar weken een kleinere hoeveelheid energie hebt voor explosieve bewegingen.

Creatine geeft de volgende effecten:

  • Meer kracht
  • Meer vetvrije massa
  • Betere sprintprestaties (anaërobe inspanning)
  • Mogelijk een positief effect op duurprestaties
  • Minder moeite met dagelijkse taken
  • Betere neurologische functie bij oudere en jongere mensen
  • Je hebt het gevoel dat je sterker bent en presteert beter

Verschillende soorten creatine

Er zijn tegenwoordig veel merken die verschillende soorten creatine op de markt brengen. Echter blijkt de meerwaarde van deze nieuwe (dure) soorten vaak onvoldoende aangetoond. Qua prijs-kwaliteit ben je vooralsnog het beste uit met de standaard creatine monohydraat.

Creatine monohydraat

Dit is de populairste en meest verkochte creatine. Het zorgt voor een vergroting van het spiercelvolume en de spierkracht.

Nadelen van creatine

Voor zover wij nu weten, heeft creatine geen directe negatieve effecten voor de leverfunctie, nierfunctie, bloeddruk en cholesterol. Een mogelijk nadeel van creatine is de gewichtstoename, wanneer je hier niet op zit te wachten. Ook is het niet illegaal en mag het in de winkel verkocht worden.

Gebruik van creatine

Het algemene advies is om 3-5 gram creatine te nemen per dag. Een grotere dosis is niet aan te raden, alle creatine de je extra neemt, wordt uitgescheiden via je urine.Het valt aan te raden om tijdens een creatinekuur extra water (0.5 tot 1.0 liter extra per dag) te drinken. Dit is belangrijk omdat creatine een vochtopnemer is die extra vocht naar je spieren trekt.

Op https://www.drogistwarenhuis.nl/drogistwaren?q=creatine kunt u de verschillende soorten creatineprodukten vergelijken en kiezen uit voordeligste aanbieder.

 

Op http://www.drogistwarenhuis.nl/ hebben we een compleet aanbod drogist producten uit de Nederlandse drogisterij. Drogistwarenhuis.nl bestaat bovendien uit een team van drogist specialisten. Wij verzamelen alle drogistartikelen van de Nederlandse drogisterij. Zo vind je bij ons altijd het meest uitgebreide aanbod cosmetica, gezondheid, huishoudelijke en verzorgings -artikelen en kun je altijd kiezen uit de voordeligste aanbieder. Kortom; De ideale online drogist waar je alle artikelen kan vergelijken met andere aanbieder.

 

squat

Dikke kont of billen, tips om strakkere billen te krijgen

Als jij je ergert aan je achterwerk
Wie veel naar de tv kijkt is er allang achter – Dikke billen; een stevig achterwerk is allang niets meer om je voor te schamen. Veel zangeressen die je in beeld ziet op muziekzenders hebben een stevig achterwerk waar ze behoorlijk trots op zijn. Het verschil tussen jouw billen en die van een dergelijke zangeres is echter al snel pijnlijk duidelijk. Daar waar de billen van de meeste Nederlandse vrouwen voorzien zijn van vet en putjes hebben de dames in videoclips een mooi strak achterwerk. Als jij dat ook wil hebben wij goede tips. Reken af met je dikke kont of billen; tips om strakkere billen te krijgen.

Neem eens wat vaker de trap
Het is een ingesleten gewoonte; heb je de keuze voor de lift, dan laat je de trap links liggen. Toch is het verstandig om wat vaker de trap te nemen. Je gebruikt namelijk je bilspieren op dit moment. En nog intensief ook. Niet alleen werk je dus met een paar etages traplopen per dag aan je conditie; ook je billen worden er een stuk mooier op.

Met samengeknepen billen
Je billen samenspannen kan je op een dag behoorlijk vaak doen. In dat geval span je gedurende 30 seconden je bilspieren aan. Daarna ontspan je de bilspieren weer. Deze oefening kan je doen wanneer jij er maar aan denkt. Het is de beste methode om er gelijk beter uit te zien en te werken aan een langer blijvend resultaat. Daarnaast is het één van de beste adviezen bij een dikke kont of billen en tips om strakkere billen te krijgen.

Squats voor de tv
Kijk je tv, kies er dan eens voor om niet op de bank te blijven hangen. Ga voor de tv staan en zet je voeten op schouderbreedte uit elkaar. Wanneer je in deze houding staat ga je door je hurken. Je hoeft er niet voor naar de sportschool toe te gaan; je kan deze oefening prima thuis doen. Je spant je bilspieren op dat moment extra aan waardoor je traint aan een strakker achterwerk. Wil jij een beetje extra kracht toevoegen aan deze training, dan kan je ervoor kiezen om kettlebells te gebruiken. Zo wordt tv kijken een enerverende bezigheid waar je een mooi strak onderstel van krijgt. Het is verstandiger dan op de bank hangen met een zak chips.

Ga fietsen voor strakkere billen
Toegeven, de eerste keren is het even wennen en afzien. Het is echter aan te raden om de auto voor de korte stukjes te laten staan. Een paar keer per dag fietsen doet wonderen voor je billen. Je traint alle spieren in je lijf, dus ook je bilspieren. Verder is fietsen goed voor je conditie. Je zal er versteld van staan welke activiteiten je allemaal op de fiets kan ondernemen. Fietsen maakt uiteraard deel uit van een gezond leefpatroon. Gezond eten is heel belangrijk wanneer je stevige billen wil krijgen. Voldoende vitaminen en mineralen zullen ervoor zorgen dat je vet op je billen zal verminderen en spiergroei zal toenemen. Cellulitis bestrijd je eveneens met een gezonde lifestyle, lees hier meer over op fit-gezond.com.

 


Post navigation