Diabetes en slaapkwaliteit – waarom een slechte slaapkwaliteit het risico op diabetes verhoogt

Lijd jij aan diabetes? Zelfs als je dat niet doet, stel jezelf dan maar één vraag: heb je problemen om ‘s nachts meestal goed te slapen? Als je antwoord ja is, heb ik slecht nieuws voor je! Dit komt omdat onderzoeken hebben aangetoond dat slechts drie nachten van slechte slaap meer dan voldoende zijn om een ravage in je lichaam aan te richten. Dit komt omdat het vermogen van je lichaam om de bloedsuikerspiegel te reguleren vermindert en je direct het risico loopt op het ontwikkelen van diabetes Type 2.

Volgens onderzoekers van de medische faculteit van de University of Chicago lijden meer dan 18 miljoen Amerikanen aan diabetes. De meest voorkomende vorm is Type 2, waarbij het lichaam resistent wordt tegen insuline of niet voldoende insuline produceert om suiker te kunnen verwerken in hun bloedbaan.

Als je drie nachten achter elkaar een slechte slaapkwaliteit hebt, wordt deze glucosetolerantie van jonge of zelfs gezonde volwassenen aanzienlijk verlaagd. Zo veel zelfs alsof ze acht tot dertien kilo zijn aangekomen.

Hoewel het mogelijk is dat het vermogen van het lichaam om glucose te reguleren zich aanpast om chronisch slaapgebrek tegen te gaan, is het waarschijnlijk dat slechte slaappatronen en obesitas bij ouderen een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van diabetes.

In het onderzoek brachten negen magere, fitte en gezonde deelnemers tussen de 20 en 31 jaar in totaal vijf nachten door in het laboratorium, zodat hun slaappatroon kon worden gevolgd. Wanneer de vrijwilligers in trage-golf-slaap gingen, begonnen de onderzoekers wat geluiden te maken om hun slaap te verstoren, maar niet om ze volledig te laten ontwaken.

De geluiden verminderden met ongeveer 90% de diepe slaap door ze uit het begin van de diepe slaap terug in een lichtere slaap te brengen. Op deze manier werden de typische slaappatronen van mensen boven de leeftijd van 60 jaar nagebootst omdat mensen in deze leeftijdsgroep de neiging hebben om slechts ongeveer 20 minuten diepe slaap per nacht te krijgen, vergeleken met ongeveer 80 tot 100 minuten voor de meeste jonge volwassenen.

Dit rapport is een waarschuwing voor iedereen (niet alleen voor diabetespatiënten) om hun slaap niet licht op te nemen. Als je constant slecht slaapt of moe bent als je ‘s ochtends wakker wordt, moet je proberen de oorzaak te achterhalen door alleen te gaan slapen of de hulp van een arts of specialist in te roepen.