Hoe de concentratie te verbeteren door gevechtsporten te beoefenen

De manieren om iets te verbeteren zijn talrijk. De vaardigheid om zich aandachtig op te stellen in een snel veranderende omgeving is daar geen uitzondering op. Er zijn veel manieren om de concentratie te verhogen en de eenvoudigste van allemaal, als je alle technieken van de verschillende volkeren en disciplines met elkaar vergelijkt, is de veel voorkomende weg van de meditatie. 

Met de meditatie slagen mensen erin een weg te vinden om hun concentratie te verbeteren evenals dat ze erin slagen om alle verstrooiingen en zorgen van zich af te zetten. Neem nu als voorbeeld een mens die aan gevechtssporten doet. De beoefenaar van een gevechtsport moet veel aandacht en concentratie hebben om zijn sport goed te kunnen beoefenen. De beoefenaar van een gevechtsport moet dan ook in staat zijn om tijd te besteden aan de meditatie, zelfs als hij een veeleisende en zware training moet afwerken.

In een gecommercialiseerde wereld zoals die van vandaag, is het meditatieve onderdeel van de gevechtsport op een of andere wijze verdwenen uit de opleidingen aan elke McDojo ( school voor gevechtsporten ). Vandaar dat sommige studenten een tekort hebben aan aandacht en manieren om hun mentale scherpzinnigheid te verbeteren. Tijd vrij maken om te mediteren is haast onmogelijk met de beperkte uurregelingen in gestructureerde klassen. Als het je lukt om een leraar te vinden die ook meditatietraining geeft als een onderdeel van de totale training, mag je je gelukkig achten. Met de opkomst van het internet kan men nu toch instructies over hoe men de meditatie kan leren, terugvinden.

Het herhalen van een bepaald manoeuvre kan ook fungeren als een meditatief proces. Dit helpt niet alleen om in het spiergeheugen de manier om een bepaalde beweging correct uit te voeren, bij te brengen, maar het helpt ook op een bepaalde manier om de concentratie te verbeteren. Bekijk het in meditatieve termen. De ademhalingsfase is zoals een beoefenaar van gevechtsporten die gelijkmatig dient te ademen ondanks de fysieke inspanningen. Het onderdeel waar je jouw geest leeg maakt van alle verstrooiingen, kan dan vergeleken worden met de geconcentreerde aandacht bij het uitvoeren van de bewegingen. Als je volledig bezig bent met wat je moet doen en je negeert de omgeving, dan heb je de rust en de stilte bereikt.

De talrijke praktische oefeningen die nodig zijn om de vaardigheid te vervolmaken, betekenen  eveneens dat beoefenaars van gevechtsporten steeds weer getraind worden in het meditatieve proces. Verbetering van de fysieke vaardigheden en de mentale ingesteldheid tot het hoogste niveau, kan iedereen helpen.

Met de meditatie maken de mensen hun geest niet alleen vrij van alle verstrooiingen en zorgen, maar vinden ze ook manieren om hun concentratie te verbeteren .

Van de makes van een concentatiepil, de Blokpil.