Sporten tijdens je menstruatie

Sporten is niet alleen gezond, het kan je ook een fijn gevoel geven! Voor een vrouw is de menstruatiefase vaak een periode waarin zij minder gezellig en vrolijk is. De menstruatiecyclus zorgt voor pijn, minder goede nachten en doorgelekte onderbroeken. Dit maakt de menstruatiefase tot een periode die bij veel vrouwen voor ergernissen zorgt! Om deze ergernissen snel weer te vergeten doe je er verstandig aan om ook tijdens de menstruatie te blijven sporten. Wellicht vind je het minder fijn om in een sportschool te sporten, waardoor thuis sporten de oplossing biedt. Maak bijvoorbeeld een wandeling, ga een rondje hardlopen, koop een hometrainer, enzovoorts.

 

Juiste kleding voor sporten bij de menstruatie

Wanneer je last hebt van de menstruatie wil je geschikte kleding hebben om toch te kunnen sporten. Maak gebruik van een incontinentiebroekje om het doorlekken van je ondergoed tijdens het sporten tegen te gaan. Je kunt tijdens een rondje hardlopen immers niet even snel naar het toilet om je maandverband of tampon te vervangen. Met een incontinentiebroekje ga je vervelende situaties tegen tijdens het sporten.

 

Tip: sport iets minder lang dan dat je gewend bent om te doen! Zo ben je nog op tijd terug om je maandverband of tampon te vervangen.

 

Geschikte sporten voor de menstruatiefase

Tijdens het menstrueren kun je een vervelend en pijnlijk gevoel in je buik ervaren. Bij de ene vrouw is dit gevoel sterk dan bij een ander. Dit maakt dat niet iedere sport geschikt is voor de menstruatiefase. Het kan bijvoorbeeld vervelend zijn om een contactsport te beoefenen in deze fase. Gelukkig zijn er voldoende alternatieven! De meest simpele optie is het maken van een mooie wandeling in de buurt. Ook hardlopen of een rondje fietsen kan erg fijn zijn in deze periode!