4 tips tegen rugpijn

Heb jij last van je rug en weet je niet hoe je daar het snelste van af kunt komen? Hieronder 4 tips voor jou! 

1. Achterhaal de oorzaak 
Zit niet zo onderuitgezakt! Misschien heb je dit vroeger wel eens gehoord. Een slechte houding, zorgt voor rugklachten Kijk eens kritisch naar je houding, zou het probleem hier vandaan kunnen komen? Het is belangrijk om de oorzaak te achterhalen. Heb je anders misschien te zwaar getild of een verkeerde beweging gemaakt? Loop je wellicht ergens tegenaan zoals een hoge werkdruk of iets anders dat je spanning geeft? Met dit inzicht kun je het probleem aanpakken! 

2. Gebruik warmte of kou  
Afhankelijk van jouw klacht kan warmte of juist kou de pijn verlichten. Door de warmte ontspannen de spieren en krijg jij een betere doorbloeding. Zorg dat je de plek minimaal 30 minuten tot 1,5 uur verwarmt. Dit kun je doen met:  

  • een warmwaterkruik 
  • tijgerbalsem  
  • een warm bad  
  • een hotpack 

Bij een zwelling kun je beter geen warmte toepassen. Je kunt bijvoorbeeld bij een blessure het beste  ijs in een theedoek op de pijnlijke plek leggen. Doe dit ongeveer 15 minuten en herhaal dit een paar keer per dag. Belangrijk: breng het ijs niet direct aan op de huid, dan bevriest deze!  

3. Massage 
Met een massage worden de spieren losgemaakt en voel je snel verlichting. Wil jij graag een massage? Dan staat Massagepraktijk Homminga  graag voor je klaar. zij zoeken waar de pijn vandaan komt en kiezen de beste bijbehorende behandelmethode (bijv een therapeutische massage). Omdat de massage de oorzaak niet wegneemt, kijken zij ook samen met jou wat de oorzaak kan zijn. Zo blijven jouw klachten weg! 
 
4. Versterk je spieren 
Met oefeningen kun je leren hoe je jouw rugspieren het beste kunt trainen. Met sterkere rugspieren verminder je op langere termijn rugpijn. Daarnaast geldt: rust roest! Liggen verergert de klachten vaak. Zorg dat je in beweging blijft, zonder te forceren. Bewegen hoeft niet intensief te zijn, wandelen is een prima en laagdrempelige remedie.