Beste manier om te beginnen met thuis sporten

Niet iedereen heeft zin, tijd of geld om naar de sportschool te gaan. Heb jij ook wel eens gedacht of zelfs hardop geroepen “ik ga thuis wel oefeningen doen”. En is dat er toen van gekomen? Vanaf vandaag geen loze beloftes meer! Hier volgen 6 tips om het beginnen met thuis sporten gemakkelijker te maken. 

1. Stel een tijdschema vast

Sporten als je “tijd over” hebt, is een fabeltje. Niemand heeft “tijd over”, tijd moet je maken! 

Ook tijd om te sporten. Kies een tijd die jou het beste uitkomt. Stel zo nodig een schema op en hang dat op een prominente plek in huis.

2. Zorg voor brandstof

Het beste is om 2 tot 3 uur voor je gaat sporten te eten. Lukt dat niet? Volsta dan met een kleine, licht verteerbare maaltijd voor het sporten, en eet de rest erna. Drink minimaal een halve liter vocht voordat je je gaat inspannen. Sport je langer dan een uur? Drink dan om de 10 minuten een paar kleine slokjes water. Sommige sporters zweren bij het drinken van speciale sportdrinks. Onthou dat het geen tovermiddelen zijn. Het lezen van de sportwinkel reviews over deze producten kan je meer hierover vertellen.

3. Niet Storen!

Zorg dat je niet gestoord wordt tijdens het sporten. Doe je kamerdeur op slot, zet je telefoon uit en stuur je huisgenoten weg. Sporten is niet alleen goed voor het lichaam, maar ook voor de geest. Neem deze tijd voor jezelf. Je zult je er beter door gaan voelen! 

4. Sporten met een Sport App

Op het internet worden heel veel sport Apps aangeboden. Via de App krijg je te horen en te zien wat de oefening is die je moet doen. Een virtuele sportbegeleider! Kies er eentje die bij je past, waarbij je je goed voelt. En stel realistische en vooral ook gezonde doelen. Een platte buik in 3 weken, dat klinkt te mooi om waar te zijn. Verlies 10 kilo in 14 dagen klinkt  ook niet echt realistisch of gezond. 

5. Sporten met een buddy

Een sportmaatje is een stok achter de deur, een stimulans. Het is het beste als je samen met je buddy op hetzelfde niveau zit, zodat je het gelijke sportprogramma kan gebruiken. Een meer getrainde buddy kan heel stimulerend werken, maar zorg er wel voor dat je rustig aandoet om uitputting en blessures te voorkomen en gemotiveerd te blijven. 

6.  De juiste uitrusting en apparaten

Wat voor sport je ook doet, het is belangrijk om de juiste uitrusting te hebben. Ga je buiten sporten? Bezoek een outdoor sportwinkel zoals bijvoorbeeld Trekkinn en bekijk het specialistische aanbod van producten.