Hoe kunnen thuiswerkers fit blijven?

We zijn op het moment nog steeds aan het thuiswerken. Er zit een kans in dat we dat nog wel even moeten blijven doen en wellicht bevalt het de werkgevers zo goed dat het een norm blijft om geregeld de werknemers thuis te laten werken. Een goede werkhouding is erg belangrijk. Om goed te zitten moeten we wel een paar dingen in gedachten houden.

Misschien heb je wel een ergonomisch bureau nodig of een goede aangepaste bureaustoel. Veel mensen trekken zich er weinig van aan en gebruiken de keukentafel als werkplek. Erg comfortabel is dat echter niet. Je kan er zelfs vervelende klachten van krijgen.

Een goede werkhouding is een vereiste wil je geen klachten krijgen op een gegeven moment. Maar waar moet je op letten:

  • Zet je voeten plat op de grond.
  • Je knieën moeten in een hoek van 90 graden geplaatst worden.
  • De ruimte tussen de zitting van je stoel en de knieholte moet ongeveer twee vingers breed zijn.
  • Ontspan regelmatig je rug.
  • Schuif je stoel goed aan en zet je bureau op de juiste hoogte als dit mogelijk is.
  • Zet het beeldscherm op een hoogte waarbij je op het bovenste gedeelte kijkt en je jouw hoofd goed rechtop kan houden wanneer je recht vooruit kijkt.

Natuurlijk mag je best af en toe een ongezonde werkhouding aannemen. Dat doet iedereen wel eens. Maar doe dit niet langer dan een paar minuten. De hele werkdag in de juiste houding zitten zorgt er ook voor dat je op een gegeven moment vast komt te zitten, wat ook weer voor klachten kan zorgen. Af en toe even bewegen kan dus helemaal geen kwaad. Je kan ook even je rugleuning los zetten om zo even je rug te buigen en draaien.

Ergonomische werkplek

Alhoewel de werkgever verantwoordelijk is voor een verantwoorde werkplek is het niet haalbaar om dit voor alle thuiswerkers te realiseren. Hoe kan je er zelf voor zorgen om toch een ergonomische werkplek te creëren zodat je goed en verantwoord kan zitten om te werken?

  • Werk met een los toetsenbord. Je kan dan je laptop op de juiste hoogte zetten zonder dat je met je armen in de lucht moet hangen om het toetsenbord te gebruiken.
  • Gebruik een laptopstandaard of iets anders om je scherm op ooghoogte te zetten.
  • Gebruik een losse muis bij je laptop.
  • Werk, indien mogelijk, met een headset of zet de telefoon op de luidspreker. Je hoeft op die manier niet met een geknikte nek te zitten om de telefoon tussen nek en oor te klemmen.
  • Zet een kussen in je rug als je de neiging hebt om weg te zakken in je stoel.


Heb je toch klachten gekregen van het thuiswerken en heb je een fysiotherapeut omgeving Tilburg nodig? Klik dan op de blauwe link. Fysio Fitaal zorgt ervoor dat je weer snel van je klachten af komt en kan je wellicht nog wat tips geven om klachten te voorkomen.