Zorg goed voor jezelf en je spieren na krachtraining

Sporten is natuurlijk hartstikke goed voor je, maar zorg je wel goed genoeg voor je lichaam na het trainen? Het is belangrijk dat je weet dat je je lichaam ook iets aandoet. Zo lang je hier bewust van bent en hier goed mee omgaat is er niets aan de hand. Vooral bij zware krachttraining zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden om er voor te zorgen dat je het gewenste resultaat bereikt en goed voor je lichaam blijft zorgen.

Voeding

Indien je veel sport is het belangrijk dat je in eerste instantie goed oplet wat je eet. Je moet genoeg en de juiste voedingstoffen binnen krijgen voor een goede geestelijke gesteldheid en om onder- of overgewicht te voorkomen. Vooral tijdens het sporten heb je meer voedingsstoffen nodig door intensief verbruik ervan. Het is dus van belang om je te verdiepen in welke voeding aansluit bij jou manier van trainen en houdt daarbij rekening met wat je doel is. Wil je bijvoorbeeld afvallen of aankomen?

Spierpijn

Wees er bewust van dat spierpijn wordt veroorzaakt door intensieve krachttraining en het allemaal kleine scheurtjes zijn in je spieren. Je lichaam waarschuwt je als het ware dat je moet herstellen. Spierpijn kan soms dagen aanhouden en als je heel veel last hebt, is het niet verstandig om de volgende training op te pakken. Indien je spierpijn echt lang aanhoud, is dit een teken dat je of te zwaar traint of dat je lichaam niet genoeg eiwitten binnenkrijgt om te herstellen. Het is in ieder geval verstandig om iets rustiger aan te doen tijdens het trainen en minder gewichten te gebruiken. Ook moet je er voor zorgen dat je genoeg eiwitten binnen krijgt. Deze kun je uit dagelijkse voeding halen, zoals uit vlees, eieren en nog veel meer voedsel. Daarnaast is het aan te raden om bij zware krachttraining aanvullend eiwitshakes gebruiken.

Eiwitshakes

Eiwitten kun je vaak uit voeding halen, maar dit is niet altijd genoeg. Daarom zijn er speciale eiwitshakes te verkrijgen die je spieren helpen te herstellen. Er zijn verschillende soorten eiwitshakes van Muscle Concepts te verkrijgen voor verschillende situaties. Er zijn bijvoorbeeld varianten met toegevoegde vitamines, aminozuren of smaken, zoals perzik, banaan of chocola. Een andere variant, van de eiwitshakes van Muscle Concepts, heeft de toevoeging Spirulina. Er is voor iedereen dus een geschikte eiwitshake beschikbaar. Daarnaast wordt er ook een introductiepakket aangeboden voor als je net begint met eiwitshakes.

Eiwitshakes zorgen niet alleen voor het herstellen van de spieren na kracttraining, maar helpen ook bij de groei en instandhouding van spiermassa. Daarnaast stimuleert het ook de groei van je spieren. Niet alleen je spieren hebben baat bij het nemen van eiwitshakes. Ook je botten profiteren hier erg van. Eiwitten zijn namelijk nodig voor de samenstellen en instandhouding van sterke botten.

Kortom,  als je aan zware krachttraining doet, dien je goed te letten op de voedingstoffen die je nodig hebt en is het aan te raden om eiwitshakes te nemen om goed voor je spieren en botten te zorgen.